Personeelsadvies

HRM-Specialisten

Juristen Arbeidsrecht

Mediators MfN

T: 0418-516680

Hoe ga je als werkgever om met…

Hybride werken - gedeeltelijk thuiswerken

Inleiding

Thuiswerken is tijdens de coronapandemie het nieuwe normaal geworden. Noodgedwongen moesten we wennen aan volledig thuiswerken en dat bood voor- en nadelen. Zo werden we flexibeler en efficiënter, omdat we onze eigen tijd makkelijker konden indelen en bespaarde we reistijd en reiskosten. 

 

Daarentegen hadden we minder (persoonlijk) contact met collega’s en werd het moeilijker om een balans te vinden tussen werk en privé. Ook na de coronapandemie bleven veel mensen gedeeltelijk thuiswerken. Dat noemen we hybride werken. In deze blog vertellen we jou als werkgever hoe je dit het beste kunt organiseren voor jouw werknemers.

Thuiswerken mogelijk door De Wet flexibel werken (Wfw)

De Wet flexibel werken maakt hybride werken makkelijker. De Wfw zorgt er namelijk voor dat medewerkers de mogelijkheid krijgen om hun werk- en privéleven beter te combineren. De Wfw maakt het voor werknemers mogelijk om een verzoek in te dienen over een aanpassing van de arbeidsduur, arbeidsplaats en arbeidstijden. Je mag dit verzoek als werkgever alleen afwijzen bij zwaarwegende bedrijfsbelangen. Zo kan een medewerker dus ook een verzoek indienen om de arbeidsplaats aan te passen, zodat thuiswerken mogelijk wordt.

Een goede werkplek bij hybride werken

Als werkgever heb je zorgplicht en ben je verantwoordelijk voor een veilige en gezonde werkplek, ook als een medewerker thuiswerkt. Daarnaast moet je jouw medewerkers voorlichten over de risico’s van het thuiswerken. Voldoet de thuiswerkplek niet? Dan ben je verplicht dit te helpen aanpassen. Bijvoorbeeld door:

Een thuiswerkovereenkomst

De afspraken rondom het thuiswerken kun je vastleggen in een thuiswerkovereenkomst. Denk hierbij aan:

Met behulp van een thuiswerkovereenkomst creëer je duidelijkheid en kunnen misstanden worden voorkomen. Wil jij ook een thuiswerkovereenkomst welke past bij jouw organisatie? J&P helpt je graag!

Transparantie

Je mag als werkgever niet bijhouden wat de productiviteitsscores van de medewerkers zijn. Of het computergebruik monitoren. Dit is in strijd met de privacywetgeving en de AVG. Het is daarom belangrijk dat er een goede vertrouwensbasis is tussen werkgever en werknemer.  Je moet er als werkgever vanuit kunnen gaan dat jouw medewerkers zich verantwoordelijk zullen gedragen, ongeacht of dat thuis is, of op kantoor. Zaken die daarbij kunnen helpen zijn:

  • Maak een planning met duidelijke afspraken. Hierdoor wordt het voor de medewerker makkelijker prioriteiten te stellen. Daarnaast biedt het handvaten voor welk werk de medewerker thuis kan oppakken.
  • Plan dagelijkse (video)call momenten in. Dit hoeft niet lang te duren, een kwartiertje is al meer dan voldoende. Dit is een prettig catch-up moment om elkaar op de hoogte te houden van de stand van zaken en goed voor het sociale contact.

Hulp nodig, of vragen?

Neem contact met ons op