Hoe ga je slim om met…
Generaties op de arbeidsmarkt
Verschillende generaties aantrekken
De arbeidsmarkt staat op zijn kop, naast de vele tekorten zijn er ook verschillende generaties die verschillen in wat ze belangrijk vinden en wat ze aantrekt. In deze blog lichten we de generaties toe en geven we concrete tips om hier slim mee om te gaan.
Hoe kun je babyboomers aantrekken?
- Maak een vacature met alle ins- en outs
- Neem de tijd voor het sollicitatiegesprek. Babyboomerswaarderen persoonlijk contact
- Communicatie: bellen of schriftelijk.
Welke arbeidsvoorwaarden trekken babyboomers aan?
- Traditionele arbeidsvoorwaarden
- vast contract
- marktconformsalaris
- Goede pensioenregeling
- Leeftijdsdagen
Hoe kun je generatie X aantrekken?
- Vacaturetekst waarin je duidelijk laat zien welke stappen er nog te nemen zijn.
- Waardeer de kennis en ervaring: gebruik een "senior" titel en zet ze bijvoorbeeld in als buddy voor jongere medewerkers
- Communicatie: mailen
Welke arbeidsvoorwaarden trekken Generatie X aan?
- Autonomie
- Zekerheid (vast contract)
- Salaris dat past bij senioriteit
Hoe kun je pragmatici aantrekken?
- Maak gebruik van Facebook
- Laat duidelijk zien wat je te bieden hebt op het gebied van flexibel werken en secundaire arbeidsvoorwaarden.
- Communicatie: bellen, mailen
Welke arbeidsvoorwaarden trekken pragmatici aan?
- Goede werk-privé balans
- Flexibel werken
- Vakantiedagen
Hoe kun je millenials aantrekken?
- Beschrijf “een dag uit het leven van een medewerker”
- Maak gebruik van Facebook en Instagram
- Benadruk het "wij" en "samen" gevoel. Millenials werken graag ‘met’ in plaats van ‘voor’ de organisatie.
- Millenials willen zich kunnen identificeren met de organisatie.
- Communicatie: Mailen of Whatsappen
Welke arbeidsvoorwaarden trekken millenials aan?
- Ontwikkelmogelijkheden
- Variabele beloningen en waardering
- Personeelsactiviteiten
Hoe kun je generatie Z aantrekken?
- Generatie Z is actief op scoial media. Maak gebruik van Instagram, Snapchat, TikTok
- Werk met korte teksten en veel beeldmateriaal
- Generatie Z vindt flexibiliteit belangrijk. 9 tot 5 is ouderwets.
- Communicatie: WhatsApp
Welke arbeidsvoorwaarden trekken generatie Z aan?
- Ruimte voor eigen invulling
- Immateriële beloning
- Een buddy of coach
- Flexibele werktijden
- Gave personeelsactiviteiten en feestjes
Laat de wervingsstrategie aansluiten op jouw doelgroep
Om de juiste mensen aan te trekken, moet je de wervingsstrategie aanpassen aan jouw doelgroep. Die kan zoals hierboven, generatiegebonden zijn, maar ook beroepsgebonden, opleidingsgebonden of persoonlijkheidsgebonden. Zorg dat je opvalt tussen de vele vacatures en wees origineel!